Vzkaz na lahvi

Vzkaz na lahvi

30. 9. 2016, Znojmo

text: Petra Pokorná, Vinotrh.cz

„Když nakupuješ víno, podle čeho vybíráš?,“ ptá se při přijímacím pohovoru majitel restaurace mladé adeptky na servírku v americkém bestselleru letošního léta Sweetbitter. Dvaadvacetileté dívce přijde představa, že si má vybrat víno podle něčeho jiného než je vzdálenost od pokladny nebo podle zvířátka na etiketě jednoduše směšná. Výstižně ji charakterizuje jako matrix.
Ale ruku na srdce, kdo z nás tak někdy víno nenakupoval?


Ten krátký odstavec v knížce mi připomněl červencový projekt založený na polemice o vlivu etikety na prodejnost vína. Představte si, že by ji vína neměla. Vaše možnost výběru je v té chvíli zcela omezená. Etiketa prodává.

Velmi zjednodušeně můžeme etikety rozdělit na tradiční, současné a originální. Navzdory rozruchu a zájmu, který vyvolávají právě moderní etikety, lidé při výběru nakonec preferují vína s etiketami tradičními. Typický konzument důvěřuje etiketě se světlým podkladem, ne příliš barevnou ilustrací a čitelným písmem v elegantním provedení, ze kterého lze usuzovat na kvalitu vína. Odrůda předčí v průzkumech vazbu na konkrétní vinařství. Cena předčí vliv informací na etiketě podle toho, na jakou událost je víno určeno. Etiketa i cena hrají větší roli, je-li víno vybíráno jako dárek. Výsledný vliv a úspěch adjustáže je vždy tvořen komplexně, souhrou všech prvků na etiketě, stejně jako balení či typu lahve.

Letos v červenci jsme měli na Vinotrh.cz v prodeji kolekci šesti vín s názvem „Vzkaz v láhvi“, která byla koncipována jako přehled těch nejlepších etiket a adjustáží poslední doby na poměrně malém trhu Znojemské vinařské podoblasti. K výběru jsem přizvala Marka Matulu, manažera znojemské reklamní agentury Bravissimo, pod jehož taktovkou vznikají už téměř 20 let například etikety Znovínu Znojmo. S výběrem vhodných kandidátů jsme se shodli téměř okamžitě:
 



VINAŘSTVÍ ŠPALEK
Zweigelrebe rosé

2015 | 0,75 l | moravské zemské | polosuché |  detail vína

Petra: Jasná volba. Marek Špalek je rozený inovátor a vizionář.
Za vším, čeho se v rámci (nejen) vinařského designu dotknul
je cítit nadčasovost, vkus a originalita. Umí najít mezeru na trhu.
Spolupracuje s vyhlášenými designéry.

Marek: Tuhle super etiketu graficky připravil kolega z agentury
Marek Sapík, ale určitě tomu pomohlo famózní logo z dílny Jindry
Duška (bohužel už se na nás dívá z grafického nebo ještě líp
z vinařského nebe), který pro Špalkovi připravil po dvaceti letech
velmi originální redesign vizuálu celého vinařství.

 

VINAŘSTVÍ KOŘÍNEK
Muškát moravský

2015 | 0,75 l | moravské zemské | polosuché | detail vína 

Petra: Řada vín Pozdravy z národního parku, kam patří tento Muškát,
se pyšní skvělými oceněními Reddot award 2015 a Pentawards 2015.
Škoda, že nápad s lokálními zvířátky není původní. Jinak se mi moc
líbí jak etikety, tak i logo vinařství.

Marek: Oslovení slovenského studia Pergamen zařadilo toto vinařství
mezi uživatele kvalitní vizuální komunikace a to je dobře. Musím pochválit
zpracování ilustrací zvířátek. Tuším, že jsou připraveny formou linoritu.
To je technika, kterou jsme se učili před třiceti lety ve výtvarce. Když jsem
si etikety prohlížel, tak mě to strašně potěšilo.
 


VINAŘSTVÍ ARTE VINI
Pálava

2014 | 0,75 l | moravské zemské | polosladké | detail vína

Petra: Zaujalo mě hodnocení etikety na serveru Vino.tk, která
ji hodnotí sice jako „trendy“, zároveň však prý právě robusní
solitérní zkratka písmen na etiketě nevyjadřuje úroveň vína
ani cenu, která k němu patří.
Myslím, že v Arte Vini je právě tohle baví.

Marek: Nehledě na to, že právě tahle řada etiket získala
v roce 2011 cenu pro Nejlepší Design českého vinařství na
soutěži Prague Wine Trophy. Reného Vrátila to opravdu baví
a jeho zjevení se na Znojemsku bylo pro náš region velmi
osvěžující.
 

ZNOVÍN ZNOJMO
Sauvignon Tropical
2015 | 0,75 l | pozdní sběr | polosuché | detail vína

Petra: Tak tady jsme se neshodli :-). Marek nominoval etikety z nové
řady kulatých Pinotů inspirovaných Ludolfovým číslem. Ve výběru do
kolekce jsem však nakonec dala přednost jindy kontroverzní etiketě
se stíracím voňavým políčkem.
 
Marek: U těch etiket jsem byl od začátku a mám radost, že mi je
přáno spolupracovat s takovými odborníky na vinařství, jako je pan
Vajčner. Dle mého názoru je voňavý bod na etiketě další možná forma
komunikace se zákazníkem. Pro víno trošku možná neobvyklá, ale
velmi zajímavá. Adjustáž je zajímavá také umístěním výtvarného díla
od grafika a ilustrátora Josefa Velčovského na zadní etiketě. Takovou
adjustáž nikdo od Znovínu nečekal.

 


VINAŘSTVÍ LAHOFER
Ryzlink vlašský

2015 | 0,75 l | pozdní sběr | polosladké | detail vína

Petra: Moje srdeční záležitost :-). Když před deseti lety hledali
nové jméno, zvažovali hodně tradiční přístup. Vyšlo z toho
historizující jméno provedené minimalistickou grafikou
z díly Michala Stránského. Značku se jim daří skvěle držet
a posilovat.

Marek:  Jestli se nepletu, tak jsme oba byli při tom, když jméno
dobšického rodáka Lahofera vplulo do vinařského světa.
Etikety, které jim pak pan Stránský připravil, jsou opravdu velmi
kvalitním a poctivým řemeslem právě jako dílo mistra řezbáře
Lahofera. O tom ostatně svědčí, že v soutěži TOP Design vína
České republiky 2011 získala etiketa Rulandského šedého
hlavní cenu.

VINO HORT
Sauvignon

2015 | 0,75 l | VOC | suché | detail vína

Petra: U Jirky Horta došlo naopak k totálnímu grafickému souznění.
Spíš jsme tápali, kterou z etiket odprezentovat. Tady rozhodl obsah.
Hortův nový Sauvigon VOC 2015 splňuje nevyšší kritéria kvality uvnitř
i vně lahve.

Marek: Všechno co Jiří dělá, má fakt hlavu a patu. Když si nechal
udělat nové etikety a šel jako první na Znojemsku do skleněných
uzávěrů, tak mi spadla brada. On je opravdu velký inovátor a dělá věci
jinak, po svém. Ve spoustě věcí pak určuje směr.



PS: Kniha Swetbitter autorky Stephanie Danler je u nás zatím dostupná jen v angličtině. Já ji koupila na www.bookshop.cz. Vřele doporučuji všem zájemcům o užitou gastro-vinařskou anglickou terminologii, stejně jako o u nás zatím stále nepříliš rozšířený pojem „hospitality“ :-)