Tuhle fotku jsem pořídila se souhlasem přítomných dívek před dvěma lety na Znojemském koštu. Žádný modelky. Prostě realita. Takhle to poslední dobou na koštech, otevřených sklepech i nóbl degustacích vypadá. Mladší příznivkyně vína* se toho prostě nebojí.
Takže, jak reálná mladší příznivkyně vína* o víně přemýšlí, jak jej vybírá a co pro ni znamená?
Předně, moc to neřešíme. Možná je celé kouzlo právě v tom. Nebojíme se hodnotit víno větou „Panebože, to je vynikající!“, případně „Tohle mi nalej ještě jednou.“ Poměrně záhy rozlišíme mezi vůněmi aroma Pálavy a jsme mu do konce věku mladší příznivkyně vína věrné, na čemž se dá vystavět slušný vinařský profil. Nebojíme se koupit víno kdekoliv, když nás zaujme etiketa nebo na něj máme chuť. Máme tak šanci najít překvapivě dobré víno tam, kde by je konzervativní milovník vína ani nehledal.
Fakt nehodnotíme víno podle ceny. Na to bude víc času (a peněz) v kategorii starších příznivkyň.
Mrkáme, chválíme a vrkáme do nejbližšího chlápka s otevřenou lahví vína, jelikož je to oboustranně výhodný obchod. Oni nám polichoceně nalívají víc a my se tetelíme, že mužům konečně můžeme sekundovat na jejich výsostném území.
Ruku na srdce, je to hodně o chlapech. Ti dobří pijou dobrý víno a my chceme být s těma dobrýma. „Co pijete?,“ ptáme se a pak nás fakt zajímá, co říkáte. Harmonie, že? Vlastně by mě zajímalo, jestli vypijeme víc vína ve společnosti mužů nebo mezi námi děvčaty, když jdeme na deci, na skleničku, na víno nebo nejlépe na kafe. A stejně si vykládáme o chlapech :).
Významné procento spotřeby vína se váže i k situaci „Stav se ke mně!“, pořád mezi námi děvčaty, případně „Kde je to mizerný máslo?“, pokud máte ve dveřích lednice tolik načatých vzorků jako já.
Speciální kategorií mladých příznivkyň vína* jsou ženy s vínem a ve vinařství pracující. O těch ráda na blogu píšu. O těch zas někdy příště. Neodpustím si ale citaci z knihy Patrika Hartla Okamžiky štěstí, která podle mě dokonale vystihuje silnou moravskou odnož mladší příznivkyně vína*: „… jakmile měly padla, proměnily se v temperamentní jihomoravské násosky s enormní výdrží a fantastickým flámovacím nasazením. Uměly pít až do rána, smíchat v sobě všechny myslitelné druhy alkoholu a ještě se při tom doprovázet na kytary. Byla s nimi sranda.“ |
Mladší příznivkyně vína* |
patří do věkové skupiny 25 až 44 let |
tvoří 15% všech konzumentů vína v ČR |
vypijí 24% všeho vína v ČR |
vypijí o 3 dl vína týdně víc než průměrný konzument |
*samostatná spotřebitelská skupina,
která se poprvé objevila v Průzkumu
spotřebitelského chování zpracovaném
pro Vinařský fond ČR v roce 2017
|