Sweet Manifesto

Sweet Manifesto

8. 3. 2018, Znojmo

text a překlad: Petra Pokorná, Vinotrh.cz


Následující řádky za mě napsal pan Tim Hanni, Master of Wine. Jsem mu vážně vděčná, že to udělal. Sama bych to líp nenapsala a ještě bych byla dotčeným pro smích.

Dámy a pánové, konec tyranie a ingnorance ze strany vyznavačů suchých vín.
Cituji z knihy Manifest milovníků sladkých vín:


Stalo se vám někdy tohle? Jste pozvaní na večeři a hostitel otevře výjimečnou lahev vína. Je to červené víno, skvělá značka, drahé, s mimořádně vysokým hodnocením odborníků. Všichni vzdychají blahem, úžasem a obdivem, a když je ochutnáte – bože můj! – je dost kyselé, trochu hořké a docela pálí.  A nikde blízko není květináč, kam by se to dalo diskrétně vyplivnout.
Všichni to víno překotně chválí. Vy tam sedíte a v duchu se divíte: „Jsem normální? Vždy to víno vůbec není dobré!“. „Ach,“ všimne si někdo vašeho útrpného výrazu ve tváři: „vy se ve víně asi ještě nevyznáte. Žádný strach, jakmile se vaše chutě vytříbí a vyspějí, naučíte se mít rád vína jako je tohle.“ A vy si myslíte: „Díky, to snad ani nechci.“

Tyhle řádky jsou pro každého, kdo už si někdy vyslechl: „Neboj, časem se naučíš mít rád opravdové víno.“ Což je šifra pro suché víno. Pro víno suché tak, že vám jednoduše nechutná. Skoro z něj máte žízeň. Tyto řádky jsou pro každého, kdo už zjistil, jak riskantní je připustit na veřejnosti, že máte rád sladká vína. Okamžitě dostáváte nálepku vinného ignoranta a nevzdělaného hlupáka.

Vzkaz míří až do samotného vinařského průmyslu a vinařského vzdělávání, jež dnes vedou lidé, kteří místo aby přivítali milovníky sladkých vín v kouzelném světě vína a pomohli jim najít a poznat vína jejich chuti, šíří mýty, dezinformace a zjevné nesmysly o víně. Pozor, obecně jsou to velmi moudří lidé, kteří to opravdu myslí dobře. Alespoň do chvíle, než přijde na postoj ke sladkým vínům.
S arogantní autoritou si osvojují nadřazenost vynášet soudy nad preferencemi ve výběru vína, aniž by se obtěžovali vůbec zjistit, proč lidé mají sladká vína rádi. Ta arogance není úmyslná, je prostě součástí dnešního typu vzdělanosti, která podléhá kultu suchých vín.
Bohužel však zcela ignoruje historii a tradici vína v Evropě, kde sladká vína měla při stolování vždy výsadní postavení, zdaleka ne pouze jako dezert. Stejně tak ignorují nejzásadnější pravidla pohostinnosti, která říkají, že svým hostům máte servírovat nápoje podle jejich výběru.

Odborníci tráví téměř všechen svůj čas tím, aby se naučili co nejvíce o víně, ale téměř žádný čas tím, aby pochopili, jaká vína mají různí lidé rádi a proč.
Přitom stačí jediné – pochopit proč zrovna vám konkrétní víno chutná nebo nechutná.
Odborná i lajická vinařská veřejnost se potřebuje naučit takové rozdíly pochopit, respektovat a ocenit.

_______________________________________________________________________________________________


Tim Hanni je autorem tzv. teorie vínotypů, která poměrně snadno a velmi obratně osvětluje, k jakému ze čtyř základních preferenčních typů v oblasti výběru vína patříte. Zkuste se otestovat přímo na jeho stránkách www.myvinotype.com

Kniha kalifornského vinařského odborníka Tima Hanniho MW „The Sweet Wine Lovers' Manifesto: Ending the tyranny of the dry wine fashionistas“ vyšla v USA v prosinci 2016. Pokud vím, tak do češtiny zatím přeložena nebyla. Výše uvádím krátký výtah, který, věřím, dostatečně výstižně charakterizuje vlastní myšlenku obrany sladkých vín. Koneckonců souhlasím s jedním z recenzentů knihy: za celou knihu to téma nestojí, stačilo napsat článek, ale hodnota vlastní myšlenky manifestu je nevyčíslitelná!

 

 

 
Manifest milovníků sladkých vín:
1. Chceme, aby byli pochopeni, přijmuti a respektováni všichni milovníci vína v celé šíři jejich osobních hodnot a vinných preferencí.
2. Oslavujeme různorodost a krásu sladkých vín z celého světa.
3. Chceme vrátit sladkým vínům jejich právoplatnou pozici, v historii, při stolování, na vinných lístcích, v policích vinoték i v on-line prodeji.
4. Chceme vzdělávat vinařské vzdělávací instituce, nadšence, experty i sommeliéry, aby párovali jídlo s tím, kdo ho pije, ne s jídlem, ke kterému jej pije.
5. Chceme odstranit negativní stigma milovníků sladkých vín.
6. Vítáme novou éru pro vinařskou komunitu a vinařský průmysl, která si váží historie a tradic sladkých vína a v plné míře respektuje milovníky sladkých vín.
PS: Nemáte teď chuť prozkoumat naši nabídku polosladkých a sladkých vín? :))