Nastává renesance Chardonnay. Jste připraveni?
Jak jste na tom s víny Chardonnay? Přitahují vás nebo odpuzují? Nebo jim dokonce pro jejich neutrální charakter nerozumíte?
Chardonnay má za sebou za posledních padesát let jízdu horskou dráhou. Ze samotného vinařského Olympu spadlo až k opovržení laickou i odbornou veřejností. Špatná reputace se u vína napravuje celá desetiletí. Čas smíru a nové naděje pro Chardonnay nastává podle odborníků právě nyní. Co byste tedy měli o Chardonnay vědět?
Chardonnay na viniciOdrůda Chardonnay se pěstuje téměř v každé vinařské oblasti. Patří mezi šest nejznámějších a nejpěstovanějších odrůd na světě. Na vinici je velmi vitální, nenáročná na pěstování a dokáže se dobře adaptovat na rozdílné půdní podmínky. Obecně se jí nejvíce daří na vápencových, křídových a hlinito-písčitých půdách. Přestože může mít velkou výnosnost, nejlepší vína pocházejí z menších sklizní. Vína odrůdy Chardonnay jsou typická tím, že vždy odráží kombinaci specifického terroir dané vinařské oblasti, půdních i klimatických podmínek s prací vinohradníků a postupem vinařů.
Chardonnay na MoravěDnes se názory moravských vinařů na Chardonnay různí. Mnozí jej odmítají jako globalizační odrůdu, která na Moravu primárně nepatří a pro svá vinařství ji neakceptovali ani s komerčním boomem. Jiní se naopak svezli na všudypřítomné vlně slávy Chardonnay v 90. letech, kdy neváhali vydávat za Chardonnay směsky Rulandského bílého. Nutno podotknout, že bláznivá obliba vín Chardonnay u nás nenabyla nikdy světové intenzity, stejně jako se u nás nikdy plošně nevyrábělo špatné Chardonnay.
Chardonnay ve sklepěKvalita a úroveň zralosti hroznů, zejména množství kyseliny při sklizni, je zásadní veličinou, kterou vinař zohledňuje při volbě stylu svého Chardonnay. Vinaři také začínají dávat přednost lisování celých hroznů, kdy se jim daří lépe zachovávat aroma a chuti typické pro terroir dané oblasti.
|
Kde se vlastně vzala špatná reputace Chardonnay?
ABC = Anything But Chardonnay
Celosvětový boom Chardonnay odstartovalo v roce 1976 v Paříži vítězství kalifornského Charodnnay nad jeho klasickým francouzským protějškem při slepé degustaci známé jako Judgement of Paris.
Popularita Chardonnay dosáhla ve světě vrcholu koncem 80. let minulého století. Chardonnay se masově pěstovalo a vyrábělo naprosto všude. Trend šel tak daleko, že si lidé objednávali místo sklenky bílého vína rovnou „skleničku Chardonnay“. Chardonnay se stalo synonymem pro stylové suché bílé víno.
Na počátku komerčního úspěchu Chardonnay byla myšlenka posílit ve víně chuť dubu, která je charakteristická pro špičková evropská vína z oblasti Burgundska zrající v sudech. Záměr, který se skvěle trefil do vkusu širokého spotřebitelského spektra, se nakonec obrátil proti samotné odrůdě. Chardonnay se začalo dělat příliš mnoho a tím utrpěla i kvalita. Původně vyhledávaná chuť dubu se pomalu stala nadužívanou lacinou pachutí.
Přesycení trhu stále méně kvalitními víny odrůdy Chardonnay zvedlo na přelomu tisíciletí vlnu vzdoru proti Chardonnay reprezentovanou termínem ABC – Anynthing But Chardonnay (Cokoliv kromě Chardonnay). Cílem hnutí ABC je odvést pozornost veřejnosti od Chardonnay zpět k vínům ostatních odrůd.
Znojmo, 14. 8. 2019
text: Petra Pokorná, Vinotrh.cz
Zdroj: Wine Business Magazine 08/2019, www.winefrog.com, www.intowine.com
Foto: archiv Vinotrh.cz