Využijte aktuální slevu 10% s kódem NAROZENINY!

7 hlavních trendů ve světě konzumentů vína pro rok 2024

 Nizkoalkoholická článek

Blížíme se ke konci prvního čtvrtletí roku 2024, na který predikovali přední světoví sommelieři mnohdy překvapivé trendy pro konzumaci vína. Již nyní můžeme říct, že mnohé z těchto trendů opravdu ovlivňují velké spektrum konzumentů a vinaři jsou na nový vývoj připraveni reagovat. Tyto trendy potvrdil také největší světový veletrh vína Prowein 2024, který se konal od 10. do 12. března v německém Düsselforfu. O jaké trendy jde?

 

1. Ještě více bublin

Zdá se, že vzrůst obliby jemně perlivých vín jen tak něco nezastaví. V Americe dokonce očekávají, že jemně perlivé nápoje letos v celkovém objemu konzumace předstihnou tolik oblíbené pivo. Tento překvapivý trend jde ruku v ruce se stoupající oblibou vinných koktejlů či perlivých vín v plechovkách. Za trendem stojí jednoznačně nastupující generace konzumentů alkoholu (či spíše ne-konzumentů alkoholu), jejíž preference se promítají napříč všemi trendy a akcentují vše, co se týká zdravého životního stylu, udržitelnosti, kvality a poznání.

Co na to vinaři na Znojemsku? Jemně perlivá vína se na Znojemsku objevila zhruba před sedmi lety, dnes už je frizzante, a samozřejmě klasický sekt, pevnou součástí nabídky každého velkého vinařství na Znojemsku.

 

2. Nealkoholická a nízkoalkoholická vína

Velké téma. Pro mnohé kontroverzní. Už to není jen Suchý únor (a Sober October / Střízlivý říjen, ten do ČR zatím nedorazil), mladší spotřebitel celkově víc dbá na zdravý životní styl. Navíc se začínají stírat hranice mezi druhy alkoholu. Víno, pivo nebo drink, nabídka je tak veliká, že novou generaci zajímá spíše to, jak nápoj chutná a pokud je navíc „zdravý“, tedy má nižší obsah alkoholu, je favoritem. V čem tedy spočívá kontroverze? Pivo a lihoviny jsou v této oblasti daleko před vinařským průmyslem. Technologie pro výrobu nealkoholických vín je náročná a velmi drahá a stávající výstupy jsou stále chuťově na míle daleko bohatosti projevu alkoholického vína. Tak jako tak, je potřeba s tímto trendem počítat, což potvrdilo i početné zastoupení producentů nealkoholických vín na veletrhu Prowein, kde tzv. World of ZERO zabral polovinu jedné z výstavních hal.

Co na to vinaři na Znojemsku? Trend zatím zůstává hluboko za hranicemi ČR, ale minimálně velká vinařství o něm vědí a jistě jej v budoucnu zahrnou do svých strategií.

nízkoalkoholická vína

Kolekce nízkoalkoholických vín

Pro zajímavost jsme vybrali ta nejméně alkoholická vína z naší nabídky a nabízíme vám je k ochutnání v kolekci Nízkoalkoholická. Jde o vína s max. obsahem alkoholu 11 % , která se zároveň vyznačují vyšší mírou zbytkového cukru, jelikož tento nebyl při fermentaci přeměněn na alkohol. Tělo vína drží páteř daná typickou moravskou vyšší kyselinkou.

Tato vína jsou skvělá jako základ do střiků nebo pro lehkou, nenáročnou konzumaci, třeba s ledem a klidně i ovocem.

 

 3. Jednorázová balení – malé lahvičky a plechovky

Dalším aspektem, který formuje preference nových spotřebitelů, je komfort. Preferují malý, snadno přenosný, jednorázový, chutný, pokud možno zdravý drink. Obecně chtějí pít méně, proto vyhledávají alkohol v menším trendy balení. Hranice se navíc nestírá pouze mezi kategoriemi drinků, ale také mezi příležitostmi, při kterých se pijí. Dříve platilo, že sport znamená pivo a večeře víno. To se s příchodem mladých spotřebitelů mění.

Co na to vinaři na Znojemsku? Malé lahvičky o objemu 0,187 l mají v nabídce tři vinařství: ZNOVÍN, LAHOFER a vinařství Jan Plaček. Plechovky s frizzante zatím najdete jen v nabídce vinařství LAHOFER.

 

4. Návrat ke kořenům – naturální vína a udržitelné hospodaření

Tento směr není žádnou novinkou, přesto je stále silnější. Producenti naturálních a organických vín si našli velkou spotřebitelskou skupinu a daří se jim pomocí osvěty a vzdělávání cílit na stále širší publikum. Vše naturální, organické, udržitelné, demeter, ekologické a biodynamické je trendy, nejen ve víně. Ctitelé naturálních vín se již nabažili punkových vzorků s těkavou kyselinou, teď se konverzace soustředí na udržitelnost vinic a ekologické vinařské postupy. Mluví se také o comebacku oranžových vín, tedy vín, která získala svou barvu delším ležením na slupkách, a která před lety stála u zrodu popularity naturálních vín.

Co na to vinaři na Znojemsku? Již od dob průkopníka autentických vín Petra Nejedlíka se naturálním vínům na Znojemsku daří. Nejúspěšněji je aktuálně reprezentuje produkce Martina Vajčnera, Dobré Vinice nebo vinařství DONATUS

 

5. Vychlaďte červené

Trend spojený s rozšiřováním spektra zážitků, které přináší stále oblíbenější párování vína a jídla. Červené víno se posunuje blíže k lehčí kuchyni, tvrdí zkušení sommelieři. Červená vína s nižším obsahem alkoholu většinou postrádají drsné třísloviny, což umožňuje jejich chlazení těsně nad teplotu bílého vína. Takto prezentovaná vína dávají nový rozměr například lehčí večeři. Respekt si v souvislosti se stolováním drží také přírodně sladká vína, která jako digestiv po jídle ocení i jinak zapřisáhlý odpůrce sladkých vín. Výjimkou není ani servírování fortifikovaných vín na kostkách ledu.

Co na to vinaři na Znojemsku? Jako dezertní víno doporučujeme vyzkoušet likérové víno Šaler od Špalků nebo LAHOFER Rulandské modré WAVE SWEET, přírodně sladké červené víno.

6. Červená vína z bílých oblastí

Klimatické změny ovlivňují i svět vína. A to významně. 49 rovnoběžka, na které se nachází oblast Champagne, Alsaska, ale i jižní Moravy již není vinařskou oblastí s chladným podnebím. Díky globálnímu oteplování zde začínají červená vína dozrávat do nové kvality a dá se čekat, že budou populární. Kromě tradičních odrůd jako je Pinot Noir či Pinot Meunier přitahuje znalce vývoj krajových odrůd jako je v naší zemi Frankovka, Dornfelder nebo Svatovavřinecké.

Co na to vinaři na Znojemsku? Přesvědčte se o nové kvalitě moravských červených vín a vyzkoušejte vína z mimořádně horkého ročníku 2018, například Merlot 2018 z vinařství OULEHLA.

 

7. Cestovat bez degustace nebo necestovat s degustací?

V současné vinařské turistice se paradoxně střetávají dva trendy: na neustálém vzestupu je oblíbená gastro turistika, zároveň se ale z vinařských oblastí objevují neoficiální zprávy o větších návštěvách „nepijáků“, kteří se chtějí o víně něco dozvědět a slyšet, jak se vyrábí, ale ve skutečnosti ho nechtějí pít.  Protipólem cestování za vínem bez degustace je virtuální svět vína, v němž mohou milovníci vína prozkoumávat vinice a vinařství z pohodlí svého domova a zažívat virtuální degustace s víny, která si objednali až domů. Objevovat nová vína s nižšími náklady a bez ohledu na geografická omezení je mezi milovníky vína velký trend.  

Co na to vinaři na Znojemsku? Návštěv, které k nám na Znojemsko přijedou a nechtějí okoštovat, tu zatím moc nemáme. Pokud k nám přijdete na gastro toulky, určitě navštivte Enotéku znojemských vín, kde si rychle uděláte představu u spektru regionálních vín. Stejnou osvětu poskytne i náš e-shop Vinotrh.cz, který aktuálně nabízí více než 800 vzorků z téměř 50 vinařství výhradně ze Znojemské vinařské podoblasti se závozem až k vašim dveřím.    

 

V neposlední řadě pak do hry o zákazníky vstupuje umělá inteligence, kterou začínají světoví producenti vína, marketéři a obchodníci využívat k lepšímu poznání zákaznických preferencí. Ať už jsou tyto trendy pro vás překvapivé nebo ne, současnost i blízká budoucnost vinařství slibuje vzrušující cestu plnou inovací, udržitelnosti a oslav rozmanitosti s cílem nabídnout všem milovníkům vína výjimečné zážitky.

 

 

Text: Petra Pokorná pro Vinotrh.cz

Zdroj: Tento text vychází z článků na portálech Forbes.com, Meiningers-international.com,  Dirtylaundry.ca, 8wines.com, z informačních materiálů veletrhu Prowein 2024 a z článku A taste of the future v časopise Decanter 2024/3.